Rollespil

Kan EU skabe fred i Ukraine?

Beskrivelse af spillet

Hvordan træffer vi beslutninger i EU’s komplekse og mangfoldige fællesskab? Hvordan vægtes nationale interesser mod internationale forpligtelser? Disse spørgsmål står centralt, når EU skal finde en fælles vej i håndteringen af den russiske offensiv i Ukraine. I spillet skal deltagerne forhandle om centrale dilemmaer: Hvor meget skal bruges på forsvar? Skal EU indføre sanktioner på energiimport fra Rusland? Eller kan en alternativ strategi bane vej for fred?

Spillet om EU og Ukraine giver indsigt i EU’s beslutningsprocesser, medlemslandenes interesser og ressourcer samt de konflikter og kompromiser, der præger samarbejdet. Gennem engagerende forhandlinger og realistiske scenarier får eleverne mulighed for at analysere komplekse problemstillinger og præsentere deres løsninger. Spillet udfordrer eleverne til at tænke kritisk, kommunikere strategisk og forstå de mekanismer, der former internationale beslutninger.

Eleverne indtager roller som repræsentanter for seks forskellige EU-lande og to lobbyorganisationer, der hver har unikke – og ofte modstridende – prioriteter. Derudover spiller tre mediegrupper med særprægede perspektiver en vigtig rolle ved at dække og rapportere fra forhandlingerne. Spillet skaber en dynamisk og lærerig oplevelse, hvor eleverne både lærer om EU’s struktur og får mulighed for at udvikle deres faglige og kommunikative kompetencer.

Målgruppe:
Spillet er målrettet elever på ungdomsuddannelserne (STX, HF, HTX og HHX) og kan tilpasses tværfaglige forløb, hvor fag som samfundsfag, historie og international politik indgår.

Varighed:
Spillet er tilrettelagt, så det kan gennemføres på ca. 6 lektioner (6 x 45 minutter). Denne version inkluderer en forberedelsesfase, tre forhandlingssessioner og en afsluttende evaluering.

Der tilbydes også en kortere version på ca. 4 lektioner (4 x 45 minutter), hvor spillets forberedelse foregår inden selve spilleforløbet. Denne version inkluderer tre forhandlingssessioner og en evaluering og er velegnet til en mere komprimeret tidsplan.

Læringsmål:

  • Forståelse af EU’s beslutningsprocesser og institutionelle strukturer.
  • Evne til at analysere og balancere nationale interesser og internationale forpligtelser.
  • Træning i argumentation, forhandling og strategisk kommunikation.
  • Udvikling af kritisk tænkning og problemløsning i komplekse dilemmaer.

Lærervejledning

Formål:
Lærervejledningen skal hjælpe underviseren med at forstå spillets struktur og hvordan det bedst integreres i undervisningen.

(opdateres efter test undervisning i slutningen af 2024)

Praktisk information

Lokaler og opsætning:
Spillet kræver adgang til et lokale, der kan opdeles i mindre grupper. Bordopstillingen kan med fordel afspejle EU’s struktur. Hver landedelegation, mediegruppe og lobbygruppe får deres eget bord, mens Europa-Kommissionen placeres centralt som mægler i forhandlingerne.

Anbefalet antal deltagere:
Spillet er bedst egnet til grupper på ca. 40-80 deltagere, fordelt på 2-3 hold/klasser.

Programskitse for spildagen

Velkomst (10-20 min.)

1. session: Landene skal tage stilling til tre forslag fra EU-Kommissionen: Sanktioner mod russisk energi, sanktioner om handel med teknologi samt alternative politiske strategier for at fremme fred. Udenrigsministrene mødes til forhandlinger i Rådet, men kan de finde flertal bag en løsning?

2. session: Medlemslandene skal forhandle, hvordan EU’s ressourcer skal fordeles mellem oprustning af EU’s forsvar og våbenstøtte til Ukraine. Beslutningerne skal balancere akutte behov i konflikten med langsigtede mål om genopbygning og Ukraines mulige medlemskab. Finansministrene mødes til forhandlinger i Rådet, men kan de finde flertal bag en løsning?

3. session: Dagens resultater præsenteres ved et pressemøde, hvor Kommissionen, landenes repræsentanter og lobby-grupperne debatterer spørgsmålet om Ukraines optagelse i EU. Medierne indleder med at fremlægge en udvalgt historie fra dagens forhandlinger, som sætter rammen for den følgende debat.

Afrunding